Додаток 1
до Методики проведення
аналізу регуляторного впливу
Аналіз
регуляторного впливу проекту регуляторного акта - рішення Млинівської селищної ради «Про встановлення ставок єдиного податку на території Млинівської селищної ради»
І. Визначення проблеми
Аналіз регуляторного впливу проекту рішення Млинівської селищної ради «Про встановлення ставок єдиного податку на території Млинівської селищної ради» підготовлено на виконання вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» з урахуванням вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 року №308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта», зі змінами від 16 грудня 2015 року №1151.
Питання залучення 300,0 тис. грн. щороку від сплати єдиного податку суб’єктами господарювання першої та другої груп до селищного бюджету, пропонується вирішити шляхом ухвалення проекту рішення Млинівської селищної ради «Про встановлення ставок єдиного податку на території Млинівської селищної ради»,з урахуванням вимог чинного законодавства та в межах повноважень, делегованих органам місцевого самоврядування.
Податковим кодексом України (надалі – ПКУ) зобов’язано копію ухваленого рішення про встановлення місцевих податків чи зборів, або про внесення змін до них надіслати в електронному вигляді у десятиденний строк з дня ухвалення до контролюючого органу, у якому перебувають на обліку платники відповідних місцевих податків та зборів, але не пізніше 25 липня року, що передує бюджетному періоду, у якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків і зборів або змін до них.
Ухвалення рішення з цього питання необхідне для прозорого ефективного встановлення ставки єдиного податку, здійснення необхідного контролю за своєчасністю та повнотою проведення платежів. Органи місцевого самоврядування в рамках, визначених Бюджетним та Податковим кодексами України, мають ухвалити рішення про встановлення місцевих податків і зборів для відповідного місцевого податку чи збору.
Враховуючи зміни в деяких законодавчих актів України, у тому числі щодо підвищення розміру мінімальної заробітної плати, що впливає на зміну податкового навантаження для суб’єктів малого підприємництва, виникла необхідність врегулювання питання встановлення ставок єдиного податку для фізичних осіб-підприємців на території Млинівської селищної ради шляхом розробки й ухвалення нового проекту рішення селищної ради.
У цьому випадку причини виникнення проблеми – це безпосередня вимога законодавства. Органи місцевого самоврядування відповідно до ст.293 ПКУ встановлюють ставки єдиного податку.
Відповідно до пп.12.3.5 п.12.3 ст. 12 Кодексу у разі якщо до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування місцевих податків та/або зборів, сільська, селищна, міська рада або рада об’єднаних територіальних громад, створена згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, не прийняла рішення про встановлення відповідних місцевих податків та/або зборів, що є обов’язковими згідно з нормами цього Кодексу, такі податки та/або збори справляються виходячи з норм Кодексу із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких місцевих податків та/або зборів.
Кожен податок є важливою складовою доходів бюджету, оскільки забезпечує внесок у його наповнення. Згідно з бюджетним законодавством єдиний податок є одним із джерел надходжень загального фонду бюджету громади, за рахунок якого утримуються бюджетні установи, що забезпечують надання послуг населенню в галузях освіти, охорони здоров'я, соціального захисту, культури, фізичної культури та спорту. Також фінансуються соціально важливі місцеві програм.
Стабільність надходжень, що формують загальний фонд бюджету, дозволяє забезпечити безперебійне фінансування в різних сферах діяльності, та проводити всі соціально важливі видатки.
За інформацією Рівненського ГУ ДПС у Рівненській області станом на 01.01.2021 на території Млинівської селищної ради обліковано платників єдиного податку:
І групи – 145 суб’єктів господарювання;
ІІ групи – 241 суб’єкт господарювання;
III групи – 115 суб’єктів господарювання;
IY групи – 37 суб’єктів господарювання;
Всього – 538 суб’єктів господарювання.
Надходження до бюджету громади від сплати єдиного податку платниками всіх груп складали у:
2018 році – 4,134 млн. грн;
2019 році – 5,354 млн. грн;
2020 році – 4,282 млн. грн;
2021 році (планово) – 5,534 млн. грн.
(Використовувалися фактичні та планові показники надходжень до бюджету від сплати єдиного податку, надані фінансовим управлінням Млинівської селищної ради).
Тенденція до зменшення планового показника зумовлена тим, що на території Млинівської селищної ради рішенням № 3025 від 26.06.2019 «Про встановлення ставок єдиного податку на території Млинівської селищної ради на 2020 рік», були прийняті та діють найменші на території України ставки єдиного податку у розмірі 1% для І групи та ІІ групи платників єдиного податку за усіма видами діяльності, відповідно до Державного Класифікатора видів економічної діяльності ДК 009:2010.
Це зроблено з метою створення сприятливих умови для розвитку бізнесу, аби надати можливість повністю легалізувати усю підприємницьку діяльність на території громади.
Кожному охочому є можливість надати прописку на території громади, аби підприємці отримали юридичну підставу сплачувати податки до бюджету громади.
Планово 400 суб’єктів господарювання будуть виконувати вимоги даного регуляторного акта, 150 осіб – I групи та 250 осіб - II групи. Прогнозну кількість суб’єктів господарювання розраховано статистичним методом, використовуючи дані попередніх періодівРівненського ГУ ДПС у Рівненській області.
Отже, у зв’язку з викладеним, виникла необхідність ухвалити рішення про встановлення ставок із сплати єдиного податку на території громади для їх застосування з 01.01.2022 року.
Питання наповнення бюджету, у тому числі через встановлення ставок єдиного податку для фізичних осіб-підприємців першої й другої груп платників єдиного податку за видами господарської діяльності, є сферою загальних інтересів суб’єктів господарювання (фізичних осіб-підприємців), та органів місцевого самоврядування.
Розв’язання проблеми встановлення ставок із сплати єдиного податку на території громади за допомогою ринкового механізму не можливе, оскільки чинним законодавством передбачено, що встановлення місцевих податків та зборів згідно з повноваженнями, визначеними в пп.12.3 ст. 12 ПКУ можуть здійснювати тільки органи місцевого самоврядування.
Зазначена проблема не може бути вирішена за допомогою діючого регуляторного акту з огляду на вимоги ПКУ. У попередньому рішенні селищної ради про встановлення місцевих податків та/або зборів, визначено термін його дії один календарний рік.
Отже у термін до 15 липня потрібно прийняти та оприлюднити рішення про встановлення єдиного податку на наступний бюджетний період на території громади.
Основні групи, на які проблема справляє вплив
Таблиця 1
Групи (підгрупи) | Так | Ні |
Громадяни | Жителі територіальної громади отримують упевненість у можливості виконання соціально-економічних програм при прогнозованому надходженні до бюджету від сплати податків, у тому числі єдиного податку від ФОП 1-2 груп (прогнозовано–300,0 тис. грн.) | - |
Органи місцевої влади | Органи місцевого самоврядування: * виконують вимоги Податкового кодексу України в частині встановлення місцевих податків; * забезпечується сприятливий клімат для самозайнятості населення (шляхом започаткування власної справи); * зберігаються наявні та створюються додаткові робочі місця; * забезпечується наповнення бюджету (прогнозовано у 2022 році – 300,0 тис. грн.). | - |
Суб’єкти господарю-вання, у тому числі, суб’єкти мікро- (малого) під-приємництва | Впливає на суб’єктів господарювання, які є платниками І й ІІ груп (прогнозовано 400 осіб*). | Не впливає на суб’єктів господарювання: * які обрали загальну систему оподаткування; *діяльність яких регламентується пп. 293.6 та пп. 293.7 ст.293 ПКУ; * є платниками єдиного податку ІІІ та IV груп. |
Крім того вказана проблема справляє вплив на 19784 жителів громади (Чисельність населення за даними звітів старостинських округів на території Млинівської селищної ради станом на 01.01.2021 року), які розраховують на виконання соціальних програм, що фінансуються з бюджету громади.
ІІ. Цілі державного регулювання
Проект рішення Млинівської селищної ради спрямований на розв’язання завдання, визначеного в попередньому розділі аналізу регуляторного впливу.
Цілями державного регулювання є :
- дотримання вимог чинного законодавства;
- забезпечити відкритість процедури, прозорість дій органу місцевого самоврядування;
- установлення ставок єдиного податку відповідно до вимог ПКУ для суб’єктів господарювання – платників податку І та ІІ груп залежно від виду господарської діяльності;
- отримання до бюджету громади стабільних податкових надходжень від сплати єдиного податку ;
- забезпечення виконання програм: соціальних, економічних, екологічних, розвитку підприємництва, електронного врядування у сфері адміністративних послуг, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо,
за рахунок створення сприятливої зони найнижчого оподаткування на території Млинівської громади.
Показниками досягнення цілей будуть надходження коштів до бюджету громади.
Дотримання правових аспектів буде виконано шляхом направлення:
- копії ухваленого проекту рішення про встановлення місцевих податків чи зборів у електронному вигляді в десятиденний строк з дня ухвалення до контролюючого органу, у якому перебувають на обліку платники відповідних місцевих податків та зборів, але не пізніше 25 липня року, що передує бюджетному періоду, у якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін до них.
Крім того, відповідно до пп.12.3.3 п.12.3 ст.12 ПКУ якщо в рішенні органу місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків та/або зборів, а також податкових пільг з їх сплати не визначено термін його дії, таке рішення є чинним до прийняття нового рішення, тому у даному АРВ розрахунки проведено для стартового року впровадження регулювання, за наступний рік та орієнтовні витрати за п’ять років.
ІІІ. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей
У ході пошуку альтернативних рішень досягнення визначених цілей доцільно розглянути такі види альтернативних можливостей :
Таблиця 2
Вид альтернативи | Опис альтернативи |
1 | 2 |
Альтернатива 1 Не прийняття регуляторного акта (відмова від регулювання), або не встановлення відповідних ставок. | Якщо селищна рада не ухвалює рішення про встановлення відповідних місцевих податків і зборів, що є обов’язковими, то відповідно до підпункту 12.3.5 пункту 12.3 статті 12 ПКУ сплата єдиного податку буде справлятися із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, у якому планується застосування плати. Частково негативний вплив буде завдано територіальній громаді, оскільки відсутність запланованих надходжень до бюджету ставить під загрозу виконання програм: соціальних, економічних, екологічних, розвитку підприємництва, електронного врядування, у сфері адміністративних послуг, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального господарства, тощо. |
Альтернатива 2 Установлення розміру ставок єдиного податку для фізичних осіб-підприємців І і ІІ груп платників єдиного податку за ставками : * від прожиткового мінімуму для працездатних осіб для І групи - 1%, *від мінімальної заробітної плати для ІІ групи – 1%.
| Таке рішення буде враховувати вимоги чинного законодавства, відповідати процедурі погодження і прийняття регуляторного акта відповідно до Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та Закону України «Про Антимонопольний комітет України». Ухвалення запропонованого рішення забезпечить планові надходження до бюджету громади, і при цьому нестиме найменше податкове навантаження на суб’єктів господарювання. |
Оцінка впливу на сферу інтересів держави (органів місцевого самоврядування)
Таблиця 3
Вид альтернативи | Вигоди | Витрати |
1 | 2 | 3 |
Альтернатива 1 | Відсутні. Якщо селищна рада не ухвалює рішення про встановлення відповідних місцевих податків і зборів, що є обов’язковими, то відповідно до підпункту 12.3.5 пункту 12.3 статті 12 Кодексу сплата єдиного податку буде справлятися із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, у якому планується застосування плати. | Відсутні. Якщо селищна рада не ухвалює рішення про встановлення відповідних місцевих податків і зборів, що є обов’язковими, то відповідно до підпункту 12.3.5 пункту 12.3 статті 12 Кодексу сплата єдиного податку буде справлятися із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, у якому планується застосування плати. |
Альтернатива 2 | Приведення нормативного акта органу місцевого самоврядування у відповідність до норм ПКУ; удосконалення системи місцевого оподаткування; підвищення рівня використання економічних ресурсів громади; забезпечення надходжень до бюджету від сплати єдиного податку, що можуть бути спрямовані на виконання програм: соціальних, економічних, екологічних, розвитку підприємницької діяльності, електронного врядування, у сфері адміністративних послуг, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо на прогнозованому рівні 300,00 тис. грн. | Витрати часу та матеріальних ресурсів для фіскальних органів на адміністрування даного виду податку. |
Примітка: при оцінці впливу використовувалися прогнозні показники надходжень до бюджету від сплати єдиного податку платниками І та ІІ груп фінансового управління Млинівської селищної ради у 2021 році.
Оцінка впливу на сферу інтересів громадян
Таблиця 4
Вид альтернативи | Вигоди | Витрати |
Альтернатива 1 | Відсутні | Відсутні. |
Альтернатива 2 | Виконання вимог чинного законодавства, процедурі погодження і прийняття регуляторного акта відповідно до Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності». Можливість розвитку інфраструктури, збільшення кількості робочих місць; вирішення частини соціальних проблем населення громади, підвищення соціального рівня забезпечення виконання бюджетних програм, соціальних, економічних, екологічних, розвитку підприємництва, електронного врядування, у сфері адміністративних послуг, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального господарства, тощо на прогнозованому рівні це 300,00 тис. грн. | Відсутні.
|
Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання*
Таблиця 5
Показник | великі | середні | малі | мікро | разом |
Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць |
- |
- |
- | 400 | 400 |
Питома вага групи у загальній кількості, відсотків |
- |
- |
- |
100 |
100 |
Таблиця 6
Вид альтернативи | Вигоди | Витрати |
1 | 2 | 3 |
Альтернатива 1 | Відсутні. Якщо селищна рада не ухвалює рішення про встановлення відповідних місцевих податків і зборів, що є обов’язковими, то відповідно до підпункту 12.3.5 пункту 12.3 статті 12 Кодексу сплата єдиного податку буде справлятися із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, у якому планується застосування плати. | Відсутні. Якщо селищна рада не ухвалює рішення про встановлення відповідних місцевих податків і зборів, що є обов’язковими, то відповідно до підпункту 12.3.5 пункту 12.3 статті 12 Кодексу сплата єдиного податку буде справлятися із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, у якому планується застосування плати. |
Альтернатива 2 | Дотримання вимог чинного законодавства. Збалансування інтересів платників податку та селищної ради, шляхом врахування побажань і пропозицій, щодо впровадження найнижчих ставок подакту. Максимальне зменшення податкового навантаження на платни-ків (суб’єктів господарювання) за рахунок встановлення 1 % ставок, легалізація усіх видів господарської діяльності, збільшення кількості осіб які зможуть легалізувати та започаткувати свою господарську діяльність.
| Часові витрати на отримання інформації щодо змін у оподаткуванні, адміністративні витрати прямі матеріальні витрати на сплату єдиного податку суб’єктами господарювання, які підпадають під дію регулювання. Прогнозоване надходження до бюджету 300,00 тис. грн.* Суб’єкти господарювання планово сплачуватимуть єдиний податок у 2022 році щомісячно : - І група при ставці 1% – 24,81 грн.; - ІІ група при ставці 1% - 67,00 грн., у 2023 році відповідно 26,84 грн. та 71,76 грн., дані таблиць 7, 8. |
* При оцінці впливу використовувалися прогнозні та фактичні показники надходжень до бюджету від сплати єдиного податку платниками І та ІІ груп, надані фінансовим управлінням Млинівської селищної ради;
Оцінка сумарних витрат за альтернативами суб'єктівгосподарювання великого і середнього підприємництва
Сумарні витрати за альтернативами | Сума витрат, гривень |
Альтернатива 1 - «Не прийняття регуляторного акта (залишення існуючої на даний момент ситуації без змін)». Сумарні витрати для суб'єктів господарювання великого і середнього підприємництва згідно з додатком 2 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (рядок 11 таблиці "Витрати на одного суб'єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта"). | - |
Альтернатива 2 - «Прийняття регуляторного акта відповідно до Податкового кодексу України . Сумарні витрати для суб'єктів господарювання великого і середнього підприємництва згідно з додатком 2 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (рядок 11 таблиці "Витрати на одного суб'єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта")
| - |
Розрахунок можливих (фактичних) витрат суб’єктів господарювання – платників І групи єдиного податку у 2020 – 2023 роках*
Таблиця 7
Розмір ставки, | Оплата за місяць, грн. |
| Оплата за рік одним суб’єктом господарювання, грн. | |||||
% | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
|
| |||||||
1 | 21,02 | 22,7 | 24,81 | 26,84 | 252,24 | 272,4 | 297,72 | 322,08 |
2 | 42,04 | 45,4 | 49,62 | 53,68 | 504,48 | 544,8 | 595,44 | 644,16 |
3 | 63,06 | 68,1 | 74,43 | 80,52 | 756,72 | 817,2 | 893,16 | 966,24 |
4 | 84,08 | 90,8 | 99,24 | 107,36 | 1008,96 | 1089,6 | 1190,88 | 1288,32 |
5 | 105,1 | 113,5 | 124,05 | 134,2 | 1261,2 | 1362 | 1488,6 | 1610,4 |
6 | 126,12 | 136,2 | 148,86 | 161,04 | 1513,44 | 1634,4 | 1786,32 | 1932,48 |
7 | 147,14 | 158,9 | 173,67 | 187,88 | 1765,68 | 1906,8 | 2084,04 | 2254,56 |
8 | 168,16 | 181,6 | 198,48 | 214,72 | 2017,92 | 2179,2 | 2381,76 | 2576,64 |
9 | 189,18 | 204,3 | 223,29 | 241,56 | 2270,16 | 2451,6 | 2679,48 | 2898,72 |
10 | 210,2 | 227 | 248,1 | 268,4 | 2522,4 | 2724 | 2977,2 | 3220,8 |
*Для розрахунків використано ставка податку для платників І групи від розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого законом на 01.01.2020 – 2102,0 грн.,на 01.01.2021 – 2270,0 грн на 2022 рік – 2481,0 грн., на 2023 рік – 2684,0 грн., розрахунки здійснено з урахуванням основних мінімальних соціальних стандартів у 2021 році відповідно листа Міністерства фінансів України від 13.08.2020 № 05110-14-6/25074 «Про особливості складання проекту місцевого бюджету на 2021 рік та прогнозу місцевого бюджету на 2022-2023 роки», Закону України «Про державний бюджет України на 2020 рік.
Розрахунок можливих (фактичних) витрат суб’єктів господарювання – платників ІІ групи єдиного податку у 2020 – 2023 роках**
Таблиця 8
Розмір ставки, % | Оплата за місяць, грн. | Оплата за рік одним суб’єктом господарювання, грн. | ||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
1 | 47,23 | 60 | 67 | 71,76 | 566,76 | 720 | 804 | 861,12 |
2 | 94,46 | 120 | 134 | 143,52 | 1133,52 | 1440 | 1608 | 1722,24 |
3 | 141,69 | 180 | 201 | 215,28 | 1700,28 | 2160 | 2412 | 2583,36 |
4 | 188,92 | 240 | 268 | 287,04 | 2267,04 | 2880 | 3216 | 3444,48 |
5 | 236,15 | 300 | 335 | 358,8 | 2833,8 | 3600 | 4020 | 4305,6 |
6 | 283,38 | 360 | 402 | 430,56 | 3400,56 | 4320 | 4824 | 5166,72 |
7 | 330,61 | 420 | 469 | 502,32 | 3967,32 | 5040 | 5628 | 6027,84 |
8 | 377,84 | 480 | 536 | 574,08 | 4534,08 | 5760 | 6432 | 6888,96 |
9 | 425,07 | 540 | 603 | 645,84 | 5100,84 | 6480 | 7236 | 7750,08 |
10 | 472,3 | 600 | 670 | 717,6 | 5667,6 | 7200 | 8040 | 8611,2 |
11 | 519,53 | 660 | 737 | 789,36 | 6234,36 | 7920 | 8844 | 9472,32 |
12 | 566,76 | 720 | 804 | 861,12 | 6801,12 | 8640 | 9648 | 10333,44 |
13 | 613,99 | 780 | 871 | 932,88 | 7367,88 | 9360 | 10452 | 11194,56 |
14 | 661,22 | 840 | 938 | 1004,64 | 7934,64 | 10080 | 11256 | 12055,68 |
15 | 708,45 | 900 | 1005 | 1076,4 | 8501,4 | 10800 | 12060 | 12916,8 |
16 | 755,68 | 960 | 1072 | 1148,16 | 9068,16 | 11520 | 12864 | 13777,92 |
17 | 802,91 | 1020 | 1139 | 1219,92 | 9634,92 | 12240 | 13668 | 14639,04 |
18 | 850,14 | 1080 | 1206 | 1291,68 | 10201,68 | 12960 | 14472 | 15500,16 |
19 | 897,37 | 1140 | 1273 | 1363,44 | 10768,44 | 13680 | 15276 | 16361,28 |
20 | 944,6 | 1200 | 1340 | 1435,2 | 11335,2 | 14400 | 16080 | 17222,4 |
** Для розрахунків використано ставка податку для платників ІІ групи від розміру мінімальної заробітної плати, установленої законом на 01.01.2020 – 4723,0 грн., на 01.01.2021 – 6000,0 грн на 2022 рік – 6700 грн., на 2023 рік – 7176,0 грн., розрахунки здійснено з урахуванням основних мінімальних соціальних стандартів у 2021 році відповідно листа Міністерства фінансів України від 13.08.2020 № 05110-14-6/25074 «Про особливості складання проекту місцевого бюджету на 2021 рік та прогнозу місцевого бюджету на 2022-2023 роки», Закону України «Про державний бюджет України на 2020 рік».
Розрахунок витрат (вигод) суб’єктів господарювання та вигод (витрат) органів місцевого самоврядування при встановленні ставки єдиного податку 1% .
Для суб’єктів господарювання, враховуючи максимальну та запропоновану ставку єдиного податку – платників єдиного податку І групи
Таблиця 9
Період | Ставка податку (max./min.) | Прожитковий мінімум, установлений на початок бюджетного періоду | Сума оплати за рік, грн. | Кількість платників податку (факт 01.01.2020) | Річний розмір надходжень (втрат) до бюджету, грн. |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6=4х5 |
01.01.2021 | 10% | 2270,0 | 2724,00 | 150 | 408600,0 |
01.01.2021 | 1% | 2270,0 | 272,40 | 150 | 40860,0 |
|
|
|
|
| +,- 367740,0 |
01.01.2022 | 10% | 2481,0 | 2977,2 | 150 | 446580,0 |
01.01.2022 | 1% | 2481,0 | 297,72 | 150 | 44658,0 |
|
|
|
|
| +,- 401922,0 |
01.01.2023 | 10% | 2684,0 | 3220,8 | 150 | 483120,0 |
01.01.2023 | 1% | 2684,0 | 322,08 | 150 | 48312,0 |
|
|
|
|
| +,- 434808,0 |
Для суб’єктів господарювання – платників єдиного податку ІІ групи
Таблиця 10
Період | Ставка податку (max./min.) | Мінімальна заробітна плата встановлена на початок бюджетного період | Сума оплати за рік, грн. | Кількість платників податку | Річний розмір надходжень (втрат) до бюджету, грн. |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6=4х5 |
01.01.2021 | 20 % | 6000,0 | 14400,0 | 250 | 3600000,00 |
01.01.2021 | 1 % | 6000,0 | 720,0 | 250 | 180000,00 |
|
|
|
|
| +,-3420000,00 |
01.01.2022 | 20 % | 6700,0 | 16080,0 | 250 | 4020000,00 |
01.01.2022 | 1 % | 6700,0 | 804,0 | 250 | 201000,00 |
|
|
|
|
| +,- 3819000,00 |
01.01.2023 | 20 % | 7176,0 | 17222,4 | 250 | 4305600,00 |
01.01.2023 | 1 % | 7176,0 | 861,12 | 250 | 215280,00 |
|
|
|
|
| +,- 4090320,00 |
Для розрахунків використано ставка податку для платників ІІ групи від розміру мінімальної заробітної плати, установленої законом на 01.01.2020 – 4723,0 грн., на 01.01.2021 – 6000,0 грн. на 2022 рік – 6700 грн., на 2023 рік – 7176,0 грн., розрахунки здійснено з урахуванням основних мінімальних соціальних стандартів у 2021 році відповідно листа Міністерства фінансів України від 13.08.2020 № 05110-14-6/25074 «Про особливості складання проекту місцевого бюджету на 2021 рік та прогнозу місцевого бюджету на 2022-2023 роки», Закону України «Про державний бюджет України на 2020 рік».
Використано дані таблиці 7, 8.
При визначенні оптимальних ставок податку, задля досягнення цілей проаналізовано можливість їх досягнення з різними витратами для суб'єктів господарювання, громадян та держави і вибрано найнижчі ставки, за яких досягнення встановлених цілей можливе з найменшими витратами для суб'єктів господарювання.
Враховуючи, що орієнтовна кількість платників єдиного податку І та ІІ груп постійно зростає, через встановлення найнижчого рівня ставок єдиного податку на території громади, тому запровадження мінімальних ставок прогнозовано не завдасть суттєвих втрат для громадян та держави.
Із розрахунків видно, що досягнення цілей з найменшими витратами для суб’єктів господарювання, несе рівнозначні втрати для органів місцевого самоврядування, при встановленні розміру ставок єдиного податку 1% для платників І та ІІ групи.
Оцінка впливу регуляторного акта на конкуренцію в рамках проведення аналізу регуляторного впливу
Таблиця 11
Категорія впливу | Відповідь |
1 | 2 |
А. Обмежує кількість або звужує коло постачальників. Такий наслідок може настати, якщо регуляторна пропозиція: | Ні
|
1. Надає суб’єкту господарювання виключні права на поставку товарів чи послуг | Ні |
2. Запроваджує режим ліцензування, надання дозволу або вимогу погодження підприємницької діяльності з органами влади | Ні |
3. Обмежує здатність окремих категорій підприємців постачати товари чи надавати послуги (звужує коло учасників ринку) | Ні
|
4. Значно підвищує вартість входження в ринок або виходу з нього | Ні |
5. Створює географічний бар’єр для постачання товарів, виконання робіт, надання послуг або інвестицій | Ні |
Б. Обмежує здатність постачальників конкурувати. Такий наслідок може настати, якщо регуляторна пропозиція: | Ні
|
1. Обмежує здатність підприємців визначати ціни на товари та послуги | Ні |
2. Обмежує можливість постачальників рекламувати або здійснювати маркетинг товарів чи послуг | Ні |
3. Установлює стандарти якості, що надають необґрунтовану перевагу окремим постачальникам порівняно з іншими, або стандарти вищого рівня якості, ніж той, який обрали б окремі достатньо поінформовані споживачі | Ні
|
4. Суттєво збільшує витрати окремих суб’єктів підприємництва порівняно з іншими (зокрема внаслідок дискримінаційного ставлення до діючих та нових учасників ринку) | Ні |
В. Зменшує мотивацію постачальників до активної конкуренції. Такий наслідок може настати, якщо регуляторна пропозиція: | Ні |
1. Запроваджує режим саморегулювання або спільного регулювання | Ні |
2. Вимагає або заохочує публікувати інформацію про обсяги виробництва чи реалізацію, ціни та витрати підприємств | Ні |
Г. Обмежує вибір та доступ споживачів до необхідної інформації. Такий наслідок може настати, якщо регуляторна пропозиція: | Ні |
1. Обмежує здатність споживачів вирішувати в кого купувати товар | Ні |
2. Знижує мобільність споживачів унаслідок підвищення прямих або непрямих витрат на заміну постачальника | Ні
|
3. Суттєво обмежує чи змінює інформацію, необхідну для ухвалення раціонального рішення щодо придбання чи продажу товарів | Ні |
IV. Вибір найбільш оптимального альтернативного
способу досягнення цілей
Оцінка ступеня досягнення визначених цілей визначається за чотирибальною системою, де:
4 – цілі ухвалення регуляторного акта можуть бути досягнуті повною мірою (проблеми більше не буде);
3 – цілі ухвалення регуляторного акта можуть бути досягнуті майже повною мірою (усіх важливих аспектів проблеми не буде);
2 – цілі ухвалення регуляторного акта можуть бути досягнуті частково (проблема значно зменшиться, деякі важливі та критичні її аспекти залишаться не вирішеними);
1 – цілі ухвалення регуляторного акта не можуть бути досягнуті (проблема залишається).
Таблиця 12
Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми) | Бал результа-тивності (за чотири-бальною системою оцінки) | Коментарі щодо присвоєння відповідного бала |
1 | 2 | 3 |
Альтернатива 1 | 1 | Будуть порушенні вимоги чинного законодавства, щодо повноважень органів місцевого самоврядування у питаннях встановляння ставок єдиного податку. |
Альтернатива 2 | 4 | Є прийнятним та ефективним способом, який дозволить досягти мети державного регулювання, визначеної у розділі 2 цього аналізу регуляторного впливу. Цілі прийняття регуляторного акта будуть досягнуті повною мірою, можливість сплачувати єдиний податок за мінімальними ставками податку, забезпечення фінансування програм, соціальних, економічних, еколо-гічних, розвитку підприємництва, електронного вря-дування, у сфері адміністративних послуг, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального господарства, тощо. Прогнозоване надходження до бюджету 300,0 тис. грн.* Витрати суб’єктів господарювання прогнозовано : - І група при ставці 1% – 24,81 грн.* щомісячно; 150 осіб за рік = 44658,0 грн. - ІІ група при ставці 1% – 67,00 грн.* щомісячно; 250 осіб за рік = 201000,0 грн. |
* При оцінці впливу використовувалися прогнозні та фактичні показники надходжень до бюджету від сплати єдиного податку платниками І та ІІ груп, надані фінансовим управлінням Млинівської селищної ради за 2019- 2022 рік.
Таблиця 13
Рейтинг результатив-ності | Вигоди (підсумок) | Витрати (підсумок) | Обгрунтування відповідного місця альтернативи в рейтингу |
1 | 2 | 3 | 4 |
Альтернатива 1 | Для держави та суб’єктів господарювання: Відсутні. Відповідно до підпункту 12.3.5 пункту 12.3 статті 12 ПКУ сплата єдиного податку буде справлятися із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, у якому планується застосування плати.
Для громадян: Відсутні.
| Для держави: Відсутні. Якщо селищна рада не ухвалює рішення про встановлення відповідних місцевих податків і зборів, що є обов’язковими, то відповідно до підпункту 12.3.5 пункту 12.3 статті 12 ПКУ сплата єдиного податку буде справлятися із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, у якому планується застосування плати. Для громадян: Відсутні. Для суб’єктів господарювання: Витрати часу на отримання інформації про регулювання (або його відсутність) складуть: 6,73 грн. х 400 осіб = 2692,00 грн. (розрахунки наведені у п.7 таблиці 2 М-тест аналізу). Витрати по сплаті сум єдиного податку за ставками попереднього періоду, планово 300,0 тис. грн. | У рейтингу ре-зультативності альтернатива займає 2- місце. Неможливість забезпечення фінансування бюджету на виконання програм: соціальних, економічних, екологічних, розвитку підприємництва, електронного врядування, у сфері адміністративних послуг тощо, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, со-ціального захисту, житлово-комуналь-ного та дорожнього господарства, транспорту тощо.
|
Альтернатива 2 | Для держави: Упорядкування відносин між селищною радою та суб’єктами господарювання й громадянами в частині сплати єдиного податку. Планове забезпечення фінансування бюджету у сумі 300,0 тис. грн. на виконання програм: соціально-економічних, екологічних, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, тощо.
Для громадян: Відсутні. Для суб’єктів господарювання: Можливість сплачувати єдиний податок за найнижчими ставками з врахування видів господарської діяльності; вирішення частини власних соціальних проблем за рахунок економії витрат на сплату єдиного податку; * при запропонованих ставках 1% при можливих згідно ПКУ 10% для I-групи та 20% для II-групи у 2022 році: для одного суб’єкта господарювання економії: І група 2977,20 – 297,72 = 2679,48 грн *; 150 осіб * 2679,48 грн. = 401922,0 грн; ІІ група 16080,0 – 804,0 = 15276,0 грн.; 250 осіб * 15276,0 грн =3819000,0 грн; (дані наведені у таблиці 9,10). | Для держави: Витрати, пов’язані з виконанням вимог, установлених Законом України «Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності»; витрати часу та матеріальних ресурсів для фіскальних органів на адміністрування даного виду податку. Незалежно від того чи будуть встановлені ставки єдиного податку для платників І та ІІ груп, видатки фіскальних органів та органів місцевого самоврядування не зміняться. Для громадян: Відсутні. Для суб’єктів господарювання**: сплачуватимуть єдиний податок у 2022 році щомісячно прогнозовано: - І група 1% – 24,81 грн.; -ІІ група 1% - 67,0грн. Загальні витрати: - І група 1% – 44658,0 грн. (таблиця 9); - ІІ група 1% - 201000,0грн. (таблиця 10); - вартість витрат адміністративних послуг 39016,0 грн. (дані М-Тест аналізу п. 15). Загальну суму надходжень від сплати податку платниками I та II груп збільшено до 300,0 тис. грн. із розрахунку збільшення кількості платників у 2022 році, через застосування найнижчої ставки податку.
| У рейтингу ре-зультативності альтернатива зайиає 1- місце. Є найбільш оптимальною серед запропонованих альтернатив, оскільки дає змогу повністю досягнути поставлених цілей державного регулювання та відповідатиме вимогам діючого законодавства. Цілі прийняття регуляторного акту будуть досягнуті при збалансуванні витрат суб’єктів господарювання, громадян і органу місцевого самоврядування.
|
*При оцінці впливу використовувалися фактичні та прогнозні показники надходжень до бюджету від сплати єдиного податку платниками І та ІІ груп, надані фінансовим управлінням Млинівської селищної ради за 2019- 2021 рік;
** При розрахунках враховано розмір ставка податку для платників І групи від розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого законом прогнозовано на 2022 рік – 2481,0 грн., ІІ групи від розміру мінімальної заробітної плати, установленої законом прогнозовано на 2022 рік – 6700,0 грн.), розрахунки здійснено з урахуванням основних мінімальних соціальних стандартів у 2021 році відповідно листа Міністерства фінансів України від 13.08.2020 № 05110-14-6/25074 «Про особливості складання проекту місцевого бюджету на 2021 рік та прогнозу місцевого бюджету на 2022-2023 роки», Закону України «Про державний бюджет України на 2020 рік».
Розрахунок вартості прямих витрат платників податку викладено в таблиці 7,8, цього аналізу та таблиці 2 М-Тест аналізу.
Таблиця 14
Рейтинг | Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи | Оцінка ризику впливу зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта |
1 | 2 | 3 |
Альтернатива 1 | Причиною відмови є необхідність дотримання норм та вимог чинного законодавства, виконання цілей державного регулювання як органами фіскальної служби, органами місцевого самоврядування, так і суб’єктами господарювання.
| Зовнішніми чинниками на дію регуляторного акта можуть бути зміни та доповнення до чинного законодавства України в цій сфері. Індикаторами можуть бути процеси та явища соціально-економічного характеру (прискорення або уповільнення змін економічного зростання, політичні впливи, дефіцит ресурсів тощо). Зміни до чинного законодавства. |
Альтернатива 2 | Для досягнення встановлених цілей перевага була надана цій альтерна тиві, що надасть можливість: - максимально зменшити податкове навантаження на платників податку, кошти вивільнені можуть бути використані суб’єктами господарювання для розвитку бізне-су, підвищення матеріально-техніч-ної бази, оплати заробітної плати, створення нових робочих місць, тощо; - сплачувати єдиний податок за найнижчими ставками з дотри-манням критеріїв, установлених для такого виду податку; - попередити виникнення конфліктних ситуацій між органами державної фіскальної служби й платниками податку. Суб’єкти господарювання сплачуватимуть єдиний податок щомісячно: - І група при ставці 1% – 24,81 грн., - ІІ група при ставці 1% – 67,0 грн.. Всього 1% податку – це надзвичайно вигідно, тож планується, що цією можливістю скористаються представники малого бізнесу для легалізації своєї діяльності, тоді отримаємо можливість утримувати на належному рівні всі об’єкти господарювання і якісно їх розвивати. | На дію регуляторного акта мож-ливий вплив зовнішніх чинників – ухвалення змін та доповнень до чинного законодавства в цій сфері. У такому випадку дане рішення потребуватиме внесення змін та доповнень, що вплине на суму надходжень від сплати єдиного податку до бюджету та податкового навантаження на суб’єктів господарювання. Індикаторами можуть бути процеси та явища соціально-економічного характеру (прискорення або уповільнення змін економічного зростання, , дефіцит ресурсів тощо). Крім того, на кількість суб’єктів господарювання може вплинути загальна економічна ситуація у державі, та громаді.
|
При оцінці впливу використовувалися прогнозні та фактичні показники надходжень до бюджету від сплати єдиного податку платниками І та ІІ груп, надані фінансовим управлінням Млинівської селищної ради на 2019-2021 рік;
При розрахунках враховано розмір ставка податку для платників І групи від розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого законом прогнозовано на 2022 рік – 2481,00 грн., ІІ групи від розміру мінімальної заробітної плати, установленої законом прогнозовано на 2022 рік – 6700,0 грн., розрахунки здійснено з урахуванням основних мінімальних соціальних стандартів у 2021 році відповідно листа Міністерства фінансів України від 13.08.2020 № 05110-14-6/25074 «Про особливості складання проекту місцевого бюджету на 2021 рік та прогнозу місцевого бюджету на 2022-2023 роки», Закону України «Про державний бюджет України на 2020 рік».
Таким чином для реалізації обрано Альтернативу 2 - встановлення економічно-обґрунтованих ставок місцевих податків, що є посильним для платників єдиного податку і при цьому забезпечує стабільні надходження до загального фонду громади.
V. Механізми та заходи, що забезпечать розв’язання визначеної проблеми
Механізмом розв’язання вказаної вище проблеми є ухвалення рішення Млинівської селищної ради «Про встановлення ставок єдиного податку на території Млинівської селищної ради».
Запропонованим механізмомє:
Проведення аналізу поточної ситуації на території Млинівської селищної ради, аналітичних показників Рівненського ГУ ДПС у Рівненській області, інформації фінансовим управління Млинівської селищної ради, проведених консультацій, нарад, зустрічей.
Основним механізмом, який забезпечить розв’язання визначеної проблеми, є встановлення ставок єдиного податку, шляхом прийняття запропонованого рішення «Про встановлення ставок єдиного податку на території Млинівської селищної ради».
Це дасть можливість забезпечити надходження до бюджету громади, та оптимізувати податкове навантаження для платників єдиного податку.
Цей спосіб досягнення цілей є оптимальним шляхом вирішення проблеми і ґрунтується на загальнообов’язковості виконання норм цього рішення всіма учасниками правовідносин у системі оподаткування.
Заходи, які мають здійснити органи влади для впровадження регуляторного акта:
Розробка проекту рішення Млинівської селищної ради «Про встановлення ставок єдиного податку на території Млинівської селищної ради», та АРВ до нього.
Проведення консультацій, нарад, зустрічей з суб’єктами господарювання.
Оприлюднення проекту рішення разом з АРВ для отримання пропозицій та зауважень на офіційній сторінці Млинівської селищної ради в мережі Інтернет : http://smt.mln.rv.ua/ в розділі «Регуляторна діяльність».
Підготовка експертного висновку постійної відповідальної комісії щодо відповідності проекту рішення вимогам ст. 4 , 8 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
Отримання та опрацювання пропозицій щодо удосконалення даного проекту рішення від Державної регуляторної служби України.
Прийняття рішення Млинівської селищної ради «Про встановлення ставок єдиного податку на території Млинівської селищної ради».
Оприлюднення відповідного рішення у встановленому законодавством порядку на офіційній сторінці Млинівської селищної ради в мережі Інтернет : http://smt.mln.rv.ua/ в розділі «Рішення селищної ради» та «Регуляторна діяльність», або в інший можливий спосіб.
Проведення заходів з відстеження результативності прийнятого рішення, та їх оприлюднення на офіційній сторінці Млинівської селищної ради в мережі Інтернет : http://smt.mln.rv.ua/ в розділі «Регуляторна діяльність».
Таким чином, упровадження регуляторного акта забезпечить дотримання норм чинного податкового законодавства, як органами фіскальної служби, органами місцевого самоврядування, так і суб’єктами господарювання.
При встановленні ставок податків очікувані вигоди будуть завжди менші ніж витрати на регулювання, оскільки витрати на регулювання складаються з прямих витрат (які дорівнюють очікуваним надходженням) та адміністративних витрат суб’єктів господарювання.
VI. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів,
якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати
або виконувати ці вимоги
Дія регуляторного акта не поширюється на суб’єктів господарювання великого й середнього підприємництва, тому розрахунки витрат на одного суб’єкта господарювання та бюджетних витрат на адміністрування зазначеної категорії відповідно до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (Постанова Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 року №308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта») не проводилися.
Податок не є новим, тому додаткових витрат бюджету на впровадження та адміністрування регулювання не передбачається.
Незалежно від того чи будуть встановлені ставки єдиного податку для платників І та ІІ груп, видатки фіскальних органів та органів місцевого самоврядування не зміняться.
Питома вага суб’єктів І та ІІ груп малого підприємництва (мікро) у загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких поширюється дія регуляторного акта, складає 100 відсотків, тому здійснено розрахунок витрат на виконання вимог регуляторного акта для суб’єктів малого підприємництва згідно з Методикою проведення аналізу впливу регуляторного акта (Тест малого підприємництва) (додаток 4).
VII. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта
Рішення набирає чинності з початку бюджетного періоду, тобто з 01.01.2022 року, підстава пп.12.4.3 п. 12.4 ст. 12 ПКУ.
Враховуючи норми Бюджетного та Податкового кодексів України, органи місцевого самоврядування щорічно при потребі переглядають розміри ставок місцевих податків та зборів, що справляються в установленому ПКУ порядку.
Відповідно пп.12.3.3 п. 12.3 ст. 12 ПКУ якщо в рішенні органу місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків та/або зборів, а також податкових пільг з їх сплати не визначено термін його дії, таке рішення є чинним до прийняття нового рішення.
У разі внесення змін до чинного податкового законодавства на державному рівні, що впливатимуть на дію даного регуляторного акта, та необхідності зміни розміру ставок та доповнень за потребою, до нього будуть вноситись відповідні коригування.
VIIІ. Визначення показників результативності дії регуляторного акта
Досягнення визначених цілей шляхом виконання вимог нового регуляторного акта принесе вигоди без необхідності залучення додаткових витрат органів місцевого самоврядування.
До кількісних показників належать: чисельність платників податку та суми коштів від його сплати.
Крім кількісних показників, до вигод належить забезпечення фінансування програм соціально-економічного розвитку громади, за рахунок збільшення надходжень коштів до бюджету громади від сплати єдиного податку.
Для відстеження результативності дії регуляторного акта визначено такі показники:
Таблиця 15
Показник | 2019 рік | 2020 рік | 2021 рік прогнозовано базові відстеження | 2022 рік прогнозовано періодичні відстеження
|
Загальна кількість платників податку (осіб)* | 503 | 538 | 538 | 550 |
Кількість платників податку I-II групи (осіб) | 350 | 386 | 400 | 400 |
Надходження коштів до бюджету від сплати єдиного податку (тис. грн.) ** | 5352,47 | 4282,89 | 5534,00 | 5534,00 |
Надходження коштів до бюджету від сплати єдиного податку платниками I-II групи (тис. грн.) ** | 1800,0 | 200,0 | 300,0 | 300,0 |
Розмір часу і коштів, що витрачатимуться суб’єктами господарювання (на 1 особу ) пов’язаними з виконанням вимог акта (год. /грн.)*** | 2,25х25,13= 60,73 | 2,25х28,31= 68,42 | 2,25х36,15= 87,36 | 2,25х40,36 = 97,54 |
Рівень поінформованості суб’єктів господарювання з основних положень акта **** | Високий | Високий | Високий | Високий |
*Заінформацією Рівненського управління ГУ ДПС у Рівненській області;
**Прогнозна та фактична сума надходження коштів до бюджету від сплати єдиного податку надана фінансовим управлінням Млинівської селищної ради;
***Розмір коштів та час, що витрачатимуться суб’єктами господарювання, пов’язаний з виконанням вимог акта, може бути змінений, якщо зміниться розмір мінімальної заробітної плати;
-2,25 годин – розмір часу з таблиці 2 додатку 4 регуляторного впливу проекту рішення селищної ради, «М-Тест»;
-97,54 грн.-розмір коштів з таблиці 2 додатку 4 регуляторного впливу проекту рішення селищної ради, «М-Тест».
Розмір коштів що витрачатимуться суб’єктами господарювання у 2019 -2021 роках розраховано статистичним методом використовуючи дані цих періодів :
заробітної плати, установленої законом на 01.01.2019 – 4173,0 грн., на 01.01.2020 – 4723,0 грн., прогнозна на 2021 рік – 6000,0 грн, на 2022 рік – 6700,0 грн.).
Розрахунки здійснено з урахуванням основних мінімальних соціальних стандартів у 2021 році відповідно листа Міністерства фінансів України від 05.09.2019 № 05110-14-6/22263 «Про особливості складання проекту місцевого бюджету на 2020 рік та прогнозу місцевого бюджету на 2021-2022 роки» та листа Міністерства фінансів України від 13.08.2020 № 05110-14-6/25074 «Про особливості складання проекту місцевого бюджету на 2021 рік та прогнозу місцевого бюджету на 2022-2023 роки», Закону України «Про державний бюджет України на 2020 рік»;
****Відповідно до статей 12, 13 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» рівень поінформованості суб’єктів господарювання з основних положень рішення визначається кількістю осіб, що:
- ознайомляться і отримають інформацію щодо рішення в Млинівському центрі платників податку Рівненського ГУ ДПС у Рівненській області;
- отримають регуляторний акт за запитами до органів місцевого самоврядування;
- ознайомляться з регуляторним актом на офіційній веб-сторінці http://smt.mln.rv.ua/ селищної ради в мережі Інтернет;
- отримають регуляторний акт або інформацію щодо основних його положень іншими шляхами.
IX. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта
З огляду на показники результативності, визначені у попередньому розділі аналізу регуляторного впливу, відстеження буде проводитись з використанням статистичних показників.
У рамках статистичного методу відстеження буде проведено аналіз на підставі даних про надходження коштів до бюджету в частині місцевих податків та кількості платників, а також розмір коштів і часу, що витрачатимуться суб’єктами господарювання на виконання вимог акта.
У разі надходження пропозицій та зауважень, щодо вирішення неврегульованих, або проблемних питань буде розглядатись необхідність внесення відповідних змін.
Відстеження результативності регуляторного акта буде проводити відділ бухгалтерського обліку, економічного розвитку та регуляторної діяльності апарату виконавчого комітету Млинівської селищної ради протягом усього терміну його дії.
У відповідності до ст.10 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» базове відстеження результативності цього регуляторного акта буде здійснено до дня набрання чинності цього регуляторного акта, але не пізніше 31.12.2021 року.
Повторне відстеження результативності регуляторного акта здійснюється через рік з дня набрання ним чинності у січні 2023 року, якщо рішенням селищної ради не буде встановлено більш ранній термін.
Періодичні відстеження результативності регуляторного акта здійснюються раз на кожні три роки починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності цього акта, у тому числі і в разі, коли дію регуляторного акта, прийнятого на визначений строк, було продовжено після закінчення цього визначеного строку.
Зворотний зв’язок:
поштова адреса: 35100, Рівненська обл., смт Млинів, вул.. Степана Бандери,1 ,
електронна адреса селищної ради: rada.mluniv@gmail.com
Селищний голова Дмитро ЛЕВИЦЬКИЙ
Додаток 4
до Методики проведення аналізу
впливу регуляторного акта
ТЕСТ малого підприємництва (М-Тест)
1. Консультації з представниками малого
підприємництва щодо оцінки впливу регулювання
Консультації щодо визначення впливу запропонованого регулювання на суб’єктів малого підприємництва та детального переліку процедур, виконання яких необхідне для здійснення регулювання.
Таблиця 1
№ з/п | Вид консультації (публічні консультації прямі («круглі столи», наради, робочі зустрічі тощо), інтернет-консультації прямі (інтернет-форуми, соціальні мережі тощо), запити до підприємців, експертів, науковців тощо) | Чисель-ність учасників консуль-тацій | Основні результати консультацій (опис) |
1 | Постійна комісія з питань планування, фінансів, бюджету та соціально-економічного розвитку. відділ бухгалтерського обліку, економічного розвитку та регуляторної діяльності апарату виконавчого комітету Млинівської селищної ради | 9 | Доцільність ухвалення рішення про встановлення ставок єдиного податку для суб’єктів малого підприємництва з урахуванням запропонованої ставки 1%; підтвердження розміру непрямих витрат суб’єктів господарювання на виконання вимог регулювання; оцінка впливу регуляторного акта на конкуренцію в рамках проведення аналізу ре-гуляторного впливу |
2 | Робочі наради та зустрічі (опитування) | 72 | |
3 | Вид консультацій: у телефонному та усному режимі, інтернет консультації, радіо, телебачення, наради, зустрічі, тощо. | 55 | |
|
|
| |
УСЬОГО ОСІБ | 136 |
|
2. Вимірювання впливу регулювання на суб’єктів малого підприємництва
Чисельність суб’єктів мікро-підприємництва на яких поширюється регулювання – 400 осіб.
На кількість суб’єктів господарювання може вплинути економічна ситуація у державі та зокрема на території громади, враховуючи що орієнтовна кількість платників єдиного податку І та ІІ груп у 2020 році може збільшуватися, тому що уже на протязі 2020 року на території Млинівської селищної ради діє 1% (ва) ставка єдиного податку, тому запровадження найнижчих ставок у подальшому не принесе суттєвих втрат для суб’єктів господарювання.
Питома вага суб’єктів І та ІІ груп малого підприємництва у загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких проблема справляє вплив, складає 100%.
3. Розрахунок витрат суб’єктів малого
підприємництва на виконання вимог регулювання
ВИТРАТИ
на одного суб’єкта господарювання малого підприємництва, що виникають в наслідок дії регуляторного акта
Таблиця 2
№ з/п | Витрати | У перший рік (стартовий рік впровадження регулювання) | Періодичні (за наступний рік) | Витрати за |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| Оцінка «прямих» витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання | |||
1 | Придбання необхідного обладнання (пристроїв, машин, механізмів). | Цей податок не є новим і не передбачає витрат на придбання основних фондів, обладнання та приладів, сервісне обслуговування, навчання підвищення кваліфікації персоналу, тощо. | ||
2 | Витрати на отримання адміністративних послуг (дозволів, ліцензій, сертифікатів, атестатів, погоджень, висновків, проведення незалежних/ обов’язкових експертиз, сертифікації, атестації тощо) та інших послуг (проведення наукових, інших експертиз, страхування тощо), грн. | Податок не є новим, додаткових витрат не передбачено. | ||
3 | Витрати на оборотні активи (матеріали, канцелярські товари тощо), грн. | Податок не є новим, додаткових витрат не передбачено | ||
4 | Прогнозована річна сплата єдиного податку платни-ками. |
300,0 тис. грн.
|
330,0 тис. грн. *** |
1828,5 тис. грн. (дані таб. 3) |
5 | Кількість суб’єктів господарювання малого підприємництва, на які буде поширено регулювання (прогнозовано).
| 400 | 400 | 400 |
6 | Сумарні витрати суб’єктів малого господарювання підприємництва на виконання регулювання (вартість регулювання) (рядок 1 + рядок 2 + рядок 3 + рядок 4), тис. грн. | 300,00 тис. грн. | 330,00 тис. грн. | 1828,5 тис. грн. |
| Оцінка вартості адміністративних процедур суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування
| |||
7 | Процедури отримання первинної інформації про вимоги регулювання: Формула: витрати часу на отримання інформації -0,10 год. про регулювання, отримання необхідних форм та заявок Х вартість часу суб’єкта малого підприємництва (заробітна плата)
| 40,36 грн.*0,10 год.= 6,73 грн. | 43,23 грн.*0,10 год. = 7,21 грн.
| 40,18 грн. (дані таб. 3) |
8 | Процедура організації виконання вимог регулювання
| Цей податок не є новим та не передбачає витрат на організацію виконання вимог регулювання | ||
9 | Витрати на оборотні активи (матеріали, канцелярські товари тощо), грн. | Податок не є новим, додаткових витрат не передбачено | ||
10 | Процедура офіційного звітування: -витрати часу з підготовки звіту = 0,2* год. - допомога в веденні бухгалтерського обліку = 0,25*год. - витрати часу на подання звіту = 1,3* год. Разом -2,15 год. |
40,36 грн, х*2,15 год. = 90,81 грн. |
43,23 грн.*2,15 год. = 97,27 грн.
|
542,23
(дані таб. 3) |
11 | Процедура щодо забезпечення процесу перевірок: - витрати часу на забезпечення процесу перевірок контролюючих органів Х вартість часу суб’єкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість перевірок за рік. | Відповідно до статті 77.1. ПКУ платники податків з незначним ступенем ризику включаються до плану-графіка не частіше ніж раз на три календарні роки. Ураховуючи зазначене, при розрахунку витрат ці витрати не враховуються в загальних витратах. При потребі будуть розраховуватися при проведені періодичних відстежень.
| ||
12 | Інші процедури | Не передбачено | ||
13 | РАЗОМ (сума рядків: 7 + 8 + 9+ 10+ 11+ 12), грн. | 97,54
| 104,48 | 582,41 |
14 | Кількість суб’єктів господарювання малого підприємництва, на які буде поширено регулювання, одиниць | 400 | 400 | 400
|
15 | Сумарні витрати суб’єктів малого господарювання підприємництва, на виконання регулювання (вартість регулювання) (рядок 13 х рядок 14), грн.
| 39016,0
| 41792,0 | 232964,0 |
16 | РАЗОМ (сума рядків: 6 + 15), грн. | 339016,0 | 371792,0 | 2064464,0 |
*Відповідно до пп. 22 листа 3 карти 8 та пп. 1, 3, 6 листа 1 карти 11 міжгалузевих нормативів чисельності працівників бухгалтерського обліку (Наказ Міністерства праці і соціальної політики України від 26 вересня 2003 року №269 «Міжгалузеві нормативи чисельності працівників бухгалтерського обліку»).
** Розрахунок здійснено з врахуванням основних мінімальних соціальних стандартів у 2021 році відповідно листа Міністерства фінансів України від 13.08.2020 № 05110-14-6/25074 «Про особливості складання проекту місцевого бюджету на 2021 рік та прогнозу місцевого бюджету на 2022-2023 роки», Закону України «Про державний бюджет України на 2020 рік»;
Мінімальна зарплата у місячному розмірі на 2022 рік становитиме прогнозовано - 6700,0 грн. у погодинному розмірі – 6700/166=40,36 грн./год. відповідно на 2023 рік 7176,0 грн. у погодинному розмірі – 7176/166=43,23 грн./год.;
*** Розрахунок здійснено з врахуванням середнього щорічного росту мінімальних соціальних стандартів на 10 %, відповідно зростуть і щорічні надходження п.6 таблиці 2 та вартість часу суб’єкта малого підприємництва п.13 таблиці 2.
Для визначення планових показників здійснено розрахунок з врахуванням щорічного росту мінімальних соціальних стандартів на 10 %. Відповідно на 10% зросте вартість часу суб’єктів господарювання малого підприємництва, та сума надходжень до бюджету.
Розрахунок здійснено з врахуванням основних мінімальних соціальних стандартів у 2021 році відповідно до листа Міністерства фінансів України від 13.08.2020 № 05110-14-6/25074 «Про особливості складання проекту місцевого бюджету на 2021 рік та прогнозу місцевого бюджету на 2022-2023 роки», Закону України «Про державний бюджет України на 2020 рік», згідно яких мінімальна зарплата у місячному розмірі становитиме прогнозовано:
у 2022 році - 6700,0 грн., у 2023 році – 7176,0 грн., для 2024-2026 років використано приріст у 10%.
Розрахунок прогнозних показників ***
Таблиця 3
№ з\п | показник | 2022 | 2023+10% | 2024 +10% | 2025 +10% | 2026 +10% | всього |
1 | Прогнозована річна сплата єдиного податку платниками (тис. грн.) | 300,00 | 330,00 | 363,00 | 399,30 | 439,20 | 1831,50 |
2 | Прогнозована мінімальна зарплата у місячному розмірі (грн.) | 6700,0 | 7176,0 | 7894,0 | 8683,0 | 9551,0 |
Х |
3 | Мінімальна зарплата у погодинному розмірі (грн./год.) (п.2/166 год. середня норма робочого часу) (грн.) |
40,36 |
43,23 |
47,55 |
52,31 |
57,54 |
Х |
4 | Оцінка вартості адміністративних процедур : - 0,10 год.*п.3 - 2,15 год. * п.3 дані М-Тест аналізу Разом 2,25 год.*п. 3 (грн.) |
6,73
90,81
97,54 |
7,21
97,27
104,48 |
7,93
106,98
114,91 |
8,72
117,7
126,42 |
9,59
129,47
139,06 |
40,18
542,23
582,41
|
5 | Кількість суб’єктів господарювання (суб’єктів) |
400 |
400 |
400
|
400 |
400 |
400 |
6 | Вартість адміністративних процедур виконання вимог акта (п. 4*п. 5) (грн.) |
39016,0 |
41792,0
|
45964,0 |
50568,0
|
55624,0 |
232964,0 |
7 | Сумарні витрати суб’єктів малого господарювання (п. 1+ п. 6) (грн.) |
339016,0 |
371792,0
|
408964,0 |
449868,0 |
494816,0
|
2064464,0
|
БЮДЖЕТНІ ВИТРАТИ
на адміністрування регулювання для суб’єктів малого підприємництва
Державне регулювання не передбачає утворення нового державного органу (або нового структурного підрозділу діючого органу).
Витрати на запровадження державного регулювання місцевих податків і зборів для суб’єктів господарювання, які будуть виконувати вимоги цього регуляторного акту, розрахунок витрат на перевірки, ведення обліку, подання звітності державним органам, бюджетних витрат для фіскальних органів на адміністрування збору не здійснюється, оскільки встановлені нормами Податкового кодексу України.
Органи місцевого самоврядування наділені повноваженнями лише встановлювати ставки місцевих податків (зборів), не змінюючи порядок їх обчислення, сплати та інші адміністративні процедури.
4. Розрахунок сумарних витрат суб’єктів малого підприємництва
(малого та мікро підприємництва), що виникають на виконання вимог регулювання
Таблиця 4
№ з/п | Показник | Сумарні витрати за перший рік, гривень | Сумарні витрати за другий рік, гривень | Сумарні витрати |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Оцінка «прямих» витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання | 300000,0 |
330000,0 |
1831500,0 |
2 | Оцінка вартості адміністративних процедур для суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування |
39016,0 |
41792,0 |
232964,0 |
3 | Сумарні витрати малого підприємництва на виконання запланованого регулювання (рядок 1+ рядок 2) | 339016,0 | 371792,0 | 2064464,0 |
4 | Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва | Дані витрати не розраховуються, бо встановлені нормами ПКУ | ||
5 | Сумарні витрати на виконання запланованого регулювання | 339016,0 | 371792,0 | 2064464,0 |
5. Розроблення коригуючих (пом’якшувальних) заходів для
малого підприємництва щодо запровадження регулювання
На основі аналізу визначено, що зазначена сума платежів є найнижчою для суб’єктів малого підприємництва, тому і розглядається як впровадження компенсаторних (пом’якшувальних) процедур. Додаткових компенсаторних заходів не розроблялося.
Зворотний зв’язок:
поштова адреса: 35100, Рівненська обл., смт Млинів, вул.. Степана Бандери,1 або на електронну адресу селищної ради: rada.mluniv@gmail.com
Селищний голова Дмитро ЛЕВИЦЬКИЙ